بسم الله الرحمن الرحیم

چیستی نظر رهبری در رابطه با تغییر کتب درسی

چکیده

در وضع مطلوب انتظار میرود که با گذشت دو دهه از کلام رهبری در رابطه با تغییر کتب درسی، مطالبه ایشان محقق شده و کتب آموزشی جدید در حوزه های علمیه رواج یافته باشد. در صورتی که این مهم روی زمین مانده است و همچنان با کلام ایشان مخالفت می شود. یکی از مشکلاتی که سبب عدم تحقق کلام ایشان شده است، استناد به سخنان ایشان در رابطه با خواندن کتب سنتی حوزه است. غافل از اینکه مقصود ایشان چیزی که برداشت شده نبوده و باید این سخن در مجموع سخنان ایشان در رابطه با تغییر کتب درسی لحاظ بشود و مقصود نهایی ایشان پس از بررسی تمام سخنان ایشان نتیجه گیری شود. لذا نیاز است تا سخنان ایشان در رابطه با تغییر کتب درسی حوزه بازخوانی بشود. در غیر این صورت، برداشت های غلط موجب عدم اصلاح و ارتقاء روند آموزشی حوزه، و به تبع آن ناامیدی و یأس طلاب خواهد شد. در این مقاله که با راهبرد توصیف و با رویکرد به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تنظیم شده است، به این مسأله خواهیم پرداخت که «نظر رهبری در رابطه با تغییر کتب درسی چیست؟»

کلیدواژه ها

تغییر کتب درسی _ مطول – شرح لمعه – رسائل – مکاسب – کفایه – فقه – اصول فقه
فهرست

مقدمه

در وضع مطلوب انتظار می‌رود که کلام مقام معظم رهبری - که از بالای دکل دیدبانی کل راه و مسیر رسیدن به تمدن اسلامی را رصد می‌کنند و راه و چاه رسیدن به مقصد را بهتر از هرکسی تشخیص می‌دهند، دررابطه‌با تحول حوزه، روی زمین نماند. ایشان که آگاه به کل مشکلات و مسائل جهان اسلام و تشیع هستند و مخاطبان تحول، کلام ایشان را فصل‌الخطاب می‌دانند، از اواخر دهه شصت و اوائل دهه هفتاد، خطاب به بزرگان، مسئولین و اساتید حوزه، تغییر کتب درسی را مطرح فرمودند و خواسته‌اند که به‌صورت جدی به این موضوع بپردازند. اما تابه‌حال، به درخواست ایشان دراین‌رابطه، جامه عمل پوشانیده نشده است. یعنی حدود دو دهه است که حرف رهبری، پشت‌گوش انداخته شده و با بی‌مهری مواجه شده است؛ به‌گونه‌ای که خود ایشان در صحبتی که در سال هشتاد و شش دارند، نسبت به این موضوع گلایه می‌کنند. از این بدتر، این است که کلام ایشان نیز درست فهمیده نشده است و متأسفانه دررابطه‌با خوانده‌شدن کتب سنتی حوزه، به سخنانی از ایشان استناد می‌شود که دال بر خواندن کتب سنتی است. در وضع مطلوب انتظار می‌رود که کلام مقام معظم رهبری - که از بالای دکل دیدبانی کل راه و مسیر رسیدن به تمدن اسلامی را رصد می‌کنند و راه و چاه رسیدن به مقصد را بهتر از هرکسی تشخیص می‌دهند، دررابطه‌با تحول حوزه، روی زمین نماند. ایشان که آگاه به کل مشکلات و مسائل جهان اسلام و تشیع هستند و مخاطبان تحول، کلام ایشان را فصل‌الخطاب می‌دانند، از اواخر دهه شصت و اوائل دهه هفتاد، خطاب به بزرگان، مسئولین و اساتید حوزه، تغییر کتب درسی را مطرح فرمودند و خواسته‌اند که به‌صورت جدی به این موضوع بپردازند. اما تابه‌حال، به درخواست ایشان دراین‌رابطه، جامه عمل پوشانیده نشده است. یعنی حدود دو دهه است که حرف رهبری، پشت‌گوش انداخته شده و با بی‌مهری مواجه شده است؛ به‌گونه‌ای که خود ایشان در صحبتی که در سال هشتاد و شش دارند، نسبت به این موضوع گلایه می‌کنند. از این بدتر، این است که کلام ایشان نیز درست فهمیده نشده است و متأسفانه دررابطه‌با خوانده‌شدن کتب سنتی حوزه، به سخنانی از ایشان استناد می‌شود که دال بر خواندن کتب سنتی است. غافل از اینکه رهبر انقلاب سخنان دیگری نیز دارند که دال بر ضرورت تغییر کتب درسی است و باید با روش مناسب، بین این دو کلام به‌ظاهر متناقض جمع دلالی صورت بگیرد؛ به‌عبارت‌دیگر، فهم کلام رهبری با خطا مواجه شده است و قواعد برداشت از متن در علم اصول که به آن مباهات می‌شود، به‌درستی بر کلام رهبری تطبیق نشده است باتوجه‌به مشکل مذکور، لازم است تا کلام رهبری در موضوع تغییر کتب درسی، بازخوانی بشود و ضمن آن به کج‌فهمی‌ها و بدفهمی‌هایی که بعضاً در مخالفت با کلام ایشان در موضوع تغییر کتب درسی مطرح می‌شود پاسخ داده بشود. به نظر اگر برداشت‌های غلط از سخنان ایشان، پاسخی درخور نیابد، روند آموزشی معیوب حوزه‌های علمیه، همچنان ادامه می‌یابد و به‌تبع آن، یأس و ناامیدی طلاب اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. در نهایت، حوزه از مسیر اصلی و اصیل خود سال‌ها عقب خواهد افتاد. در این پیوست که با راهبرد توصیف و با رویکرد به بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) تنظیم شده است، به این مسئله خواهیم پرداخت که «نظر رهبری دررابطه‌با تغییر کتب درسی چیست؟»

مبانی بحث

در این قسمت مبادی تصوریه و تصدیقیه بحث تغییر کتب درسی حوزه را فی‌الجمله متذکر خواهم شد؛ به این دلیل که ذهنیت‌ها نسبت به کلام رهبری دررابطه‌با تغییر کتب درسی تعدیل و مثبت بشود تا در نتیجه، قضاوت درستی صورت بگیرد.

حوزه‌های علمیه در نگاه رهبری از جایگاهی بسیار بالا برخوردار هستند.

از منظر ایشان حوزه علمیه قم، مصطفی و مستحصل حوزه‌های شیعه در طول تاریخ حوزه‌هاست. مرکز معرفتی دنیای اسلام و قلب فعال و متحرکی است که می‌تواند خون معرفت و بصیرت را در سرتاسر پیکر امت اسلامی پمپاژ کند.

به عقیده ایشان، حوزه‌های علمیه در هیچ دوره‌ای از تاریخ خود، به‌قدر امروز موردتوجه افکار و انظار جهانی قرار نداشته، در سیاست‌های جهانی مؤثر نبوده و دوست و دشمن نیز نداشته است.

ایشان نظام جمهوری اسلامی را فرزند حوزه می‌دانند؛ به‌گونه‌ای که اگر روحانیت و طلاب نبودند، این انقلاب به ثمر نمی‌نشست و به منزل مقصود نمی‌رسید.

از منظر ایشان سطح اندیشه و فکر و نگرش فضلا امروز حوزه به مسائل ارتقا پیدا کرده و حوزه امروز را از حوزه گذشته کمّا و کیفا پیشرفته‌تر و غیرقابل‌مقایسه می‌دانند. ایشان حوزه قبل از انقلاب را فاقد روح و طراوت می‌دانند که متأسفانه به سمت حاکمیت و اقامه دین، حرکت جهت‌داری نداشت. اما به برکت وجود امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) روح و جان و حیاتی دوباره به کالبد حوزه‌های علمیه مقدسه بخشیده شد.

رهبر عظیم‌الشأن انقلاب که بحث جدی تحول در حوزه را مطرح و بر روی آن بسیار تأکید فرمودند، از امتیازات، ارزش‌ها و خطوط اصلی حوزه علمیه نیز غفلت نفرموده و معتقد هستند که تحت هیچ شرایطی نباید آن‌ها را فراموش کرد و از دست داد.

ایشان شیوه اجتهادی – و به تعبیر امام (ره) فقه جواهری –  که امروز در حوزه‌های علمیه رایج است را یکی از قوی‌ترین و منطقی‌ترین شیوه‌های اجتهاد می‌دانند که تغییر در آن، انحراف و تحول به سمت سقوط است.

ایشان تحول به معنای رهاکردن شیوه‌های سنتی بسیار کارآمد حوزه در تعلیم‌وتعلم که در حال شناخته‌شدن در دنیا هستند – و تبدیل این شیوه‌ها به شیوه‌های رایج دانشگاهی که برگرفته و نسخه‌نویسی شده از شیوه‌های قدیمی غربی است – را غلط اندر غلط و عقب‌گرد می‌شمارند.

همچنین ایشان شیوه انتخاب آزادانه استاد، فکرکردن به‌جای حفظ‌کردن، احترام به استاد و داشتن اخلاص را نیز جزء ویژگی‌های مثبت حوزه علمیه معرفی می‌کنند و تحول در حوزه را به معنای تغییر در این ارزش‌ها نمی‌دانند ایشان علم آنها را میراث بزرگی می دانند و اهانت و تحقیر کسانی را که درکی از مسائل حقوقی و فقهی اسلام یا از فلسفه اسلامی یا از کلام اسلامی ندارند و لو صورتا در رشته ای تبحری داشته باشند غیرقابل اعتناء و بی اهمیت می شمارند و ملاک را تشخیص اهل فن می دانند. ایشان معتقد هستند جامعه علمی امروز اگر بخواهد آن

میراث را گرامی بدارد و آن آبرو را حفظ کند، باید در علم جلو برود و پیشرفت پیدا کند

فرضیه درس‌نامه منطق کاربردی

پس از جستجوی کلیدواژه های «کتاب درسی، تحول، مطول، مغنی، معالم، رسائل، کفایه، مکاسب، منطق، فقه، اصول، ادبیات، فلسفه، کلام، نهایه، حدیث، تاریخ» به صورت انفرادی و ترکیبی در پایگاه اینترنتی www.khamenei.ir، حذف مطالب غیرمرتبط و طبقه بندی نتائج به دست آمده، در مجموع با دو دسته بیانات مواجه می شویم که در ادامه، گزارشی اجمالی از آن ارائه می شود.

بی مایه فطیر است

نائب الإمام خامنه ای، مرکز ثقل حوزه را علم معرفی می کنند و طلبه‌یی را که در درس و علم، غور و خوض نداشته باشد، طلبه نمی دانند. خطاب به جوان ها می فرمایند: «بنده از دوران مبارزات، خودم درگیر مبارزات بودم. در مشهد درس مکاسب و کفایه میدادم. خیلی از شاگردهای ما درگیر مبارزات بودند. از بس گرم کارهای مبارزاتی میشدند، به نظرشان میآمد که این حرفهای مکاسب و استدلالهای کفایه فایده اش چیست. مکرر بنده به آنها میگفتم: آقاجان! بیمایه فطیر است؛ باید مایه پیدا کنید. اگر مایه پیدا کردید، آن وقت میتوانید در منصب و جایگاهی مثل جایگاه امام بزرگِ عالی مقام، این حرکت عظیم را انجام دهید» ایشان همه آنچه برای یک روحانی از شؤون مختف لازم است را متوقف بر این مایه علمی می دانند و می فرمایند: «اصولاً بیمایه فطیر است و بدون درس خواندن و زحمت کشیدن و ملا شدن، نمیتوان مفید واقع شد». معتقد هستند عیب های موجود در برنامه حوزه دلیلی موجه بر رها کردن تحصیل نیست و تا زمانی که برنامه های حوزه متحول نشده، باید به همین برنامه موجود با جدیت عمل کرد، - کتاب های موجود را به خوبی فراگرفت - و به هیچ کار دیگری غیر از تحصیل نپرداخت. همچنین کسانی را که برای آموختن از سنین جوانی (یعنی حدود شانزده - هفده و هجده سالگی) دوران طلبگی را آغاز میکنند، تا حدود بیست سال، دارای یک فرصت طلایی و تکرار نشدنی معرفی می کنند و به دست آوردن مایه مهمترین تحقیقات و اساسی ترین فکرها و کارهای بزرگان را در این دوران می دانند.

تحول

جمع بندی

به عقیده راقم سطور آنچه از مجموع سخنان رهبری در باب تغییر کتب درسی برمی‌آید، این است که ایشان معتقد هستند باید تمام کتب آموزشی دوره سطح (قبل از درس خارج)، به‌گونه‌ای تغییر کند و بهینه بشود که اولاً از مایه و عمق محتوا کاسته نشود و ثانیاً مدت رسیدن به درس خارج نیز کاهش پیدا کند به عقیده ایشان راهکار کاهش سنوات تحصیلی، ارتقا روش‌ها و متُدها و همچنین واضح شدن عبارات است؛ یعنی اولاً باید روش‌ها و متَدها در موضوع آموزش ارتقا پیدا کند و بهینه بشود ثانیاً باید عباراتی که دال بر دانش هستند، از اغلاق و ابهامی که دارند خارج گشته و به‌صورت واضح و شفاف بیان بشوند. باتوجه‌به مجموع سخنان رهبری در باب تغییر کتب درسی، می‌توان ویژگی‌های مدنظر ایشان دررابطه‌با کتب درسی را این‌گونه فهرست کرد:

شبهات

پاسخ ها